پمپ های استغراقی

پمپ های استغراقی

کفکش استیل ابارا

گروه صنعتی برقاب صنعت

پمپ های استغراقی

به انواع پمپ ها یی که در حالت کار داخل سیال قرار می گیرند ،استغراقی، غرق ابی، سابمرسیبل گفته می شود. در ادامه مطلب به چند نمونه از این پمپ ها و کاربردشان و نکات مهم هنگام انتخاب و بهره برداری از آنها می پردازیم.

کفکش

کفکش ها پر مصرف ترین نوع از این دسته پمپ ها می باشند. کفکش ها به طورکلی از نظر فیزیکی به دو مدل خروجی از بغل(حوزینگی) و خروجی از بالا(مولتی استیج) تقسیم می شوند.

[psfw slug=”14603″]

کفکش حوزینگی

در کفکش های حوزینگی سیم پیچ موتور کفکش به صورت استوانه ای بالای حوزینگ قرار می گیرد و در بالای سیم پیچ کلاهک کفکش قرار دارد که معمولا حاوی خازن و ترمینال ورودی جریان الکتریکی می باشد. در زیر حوزینگ طبقه های پروانه کفکش قرار دارند. تعداد پروانه ها مستقیم بر روی حداکثر ارتفاع کفکش و اندازه و قطر جدار پروانه میزان آبدهی کفکش را مشخص می کند. بدیهی است هر قدر قطر پروانه ها ویا تعدادشان بیشتر باشد کفکش نیاز به موتور قوی تری برای رساندن سرعت دور پروانه ها به دور استاندارد “زیر بار” دارد.

در بسیاری از موارد کفکش ها توسط شرکت سازنده و یا با استفاده از اپارات مجهز به  فولوتر سوئیچ می شوند. فولوتر در واقع  یک پرشرسوئیچ مکانیکی می باشد که با شناور بودن در داخل سیال کار قطع کردن جریان الکتریکی را هنگامی که سطح سیال از حد مجاز مشخص شده توسط وزنه فولوترسوئیچ پایین تر باشد را انجام می دهد. بدیهی است با بالا رفتن سطح سیال فولوتر جزیان را متصل می کند.

جهت مشاهده انواع پمپ لجنکش اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ کفکش استیل اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ کفکش ایرانی اینجا کلیک کنید

کفکش ها در سایز ها و اندازه ها و با قدرت های موتور بسیار گوناگون ساخته می شوند.

لجن کش
لجن کش

اجزای اصلی کفکش ها

موتور

موتور کفکش ها در واقع یک موتور الکتریکی (الکتروموتور) است که از درجه حفاظت IP65 و بالا تر بهره می برند. در ساخت کفکش ها از موتور های تکفاز و سه فاز استفاده می شود که با در نظر گرفتن میزان آبدهی (دبی) و حداکثر ارتفاع ، اندازه دهانه خروجی، چگالی سیال از موتور هایی با قدرت ها و ویژگی های مختلفی استفاده می شود. در کفکش های تکفاز جهت راه اندازی از یک خازن ذخیره آنی استفاده می شود، در بسیاری از کفکش ها خازن داخل کلاهک بالای پوسته کفکش قرار دارد. البته در مواردی هم کفکش مجهز به تابلو کنترل می باشد که خازن هم همان جا تعبیه می شود.

در کفکش های بزرگ که از موتور هایی با توان بالا استفاده می شود. در بسیاری از این موارد جهت پایین آوردن استهلاک دستگاه از سیستم راه اندازی دو ضرب بهر برده می شود.

نکته

در این کفکش ها میزان فشار ارتفاع مثبت بر روی پمپ مستقیما بر روی شدت جریان (آمپر) مصرفی موتور تاثیر گزار است. در واقع این کفکش ها از بازه حداقلی و حداکثری کم ارتفاع بهره مند هستند.

نکته

می توان با قرار دادن یک شیر فشار شکن سر راه خروجی کفکش امپر مصرفی را تنظیم کرد.

پوسته

پوسته کفکش های حوزینگی بر خلاف کفکش های خروجی از بالا (مولتی استیج) تمام کفکش را در بر نمی گیرد و حوزینگ و طبقات پروانه و کلاهک بالا توسط پیچ و مهره و شیار اورینگ دار متصل و آببند می شوند. در ساخت پوسته کفکش ها از آلیاژ های مختلف با توجه به نوع سیال و موارد مصرف کفکش استفاده می شود. در کفکش هایی که سیال هدف آنها آب صاف می باشد معمولا از آلیاژ هایی همچون ،آلومینیوم، پلاستیک، استیل، چدن، … استفاده می شود.

پروانه

پروانه و یا پروانه ها در کفکش های حوزینگی در داخل طبقاتی که نقش کاور (دفیوزر) را هم انجام می دهند قرار می گیرند. در طراحی پروانه ها به میزان آبدهی ، حداکثر ارتفاع و نوع سیال توجه می شود. در کفکش های حوزینگی به طور معمول از پروانه ورتکس(یکطرفه)، پروانه واگرا، پروانه شیار دار، پروانه باز و نیمه باز اسنفاده می شود و هر کدام از این نوع پروانه ها می توانند از ،استیل، باکالیت، آلومینیوم، چدن، … ساخته می شوند.

نکته

تعداد پروانه ها مشخص کننده حداکثر ارتفاع و اندازه و قطر جدار پروانه میزان آبدهی را تعیین می کند.

شافت

شافت کفکش های حوزینگی یکپاچه می باشد. و منتقل کننده انرژی تولیدی موتور به پروانه های پمپ می باشد. در ساخت شافت کفکش ها از انواع استیل استفاده می شود، دو سر شافت داخل بلبرنگ یا کفگرد پوسته کفکش قرار می گیرد.

سیل مکانیکی

سیل مکانیکی یا نافی کار آببند قسمتی از شاف که از موتور خارج و داخل پمپ می شود را انجام می دهد. امروزه این سیل هابه شکل فیبر و فنر می باشند و از آلیاژ هایی همچون ،کربن، سرامیک، تنگستن، … ساخته می شوند. انتخاب نوع سیل مکانیکی به فشار سیال در قسمت پمپ و دما و نوع سیال بستگی دارد.

[psfw slug=”14601″]

 

نکات مهم هنگام انتخاب و بهره برداری

  • کفکش ها اغلب 75 درصد ارتفاع نامی خود را تامین می کنند. در واقع آبدهی کفکش در نقطه ماکسیمم ارتفاع صفر است پس با توجه به این مسئله حداکثر و حد اقل ارتفاع کفکش و میزان آبدهی مورد نیاز در ارتفاع معیین مهم ترین موضوع در هنگام انتخاب کفکش می باشد.
  • تغییر دادن اندازه خروجی کفکش در فاصله کم نسبت به پمپ باعث کشیدن آمپر توسط موتور و آسیب دیدن آن می شود. این موضوع در کفکش های بزرگ با موتور سه فاز بسیار تاثیر گزار است با توجه به این مسئله اندازه خروجی کفکش یکی دیگر از موارد مهم می باشد.
  • نوع سیال(سیال خورنده، سیال خوراکی، )
  • دمای سیال(کفکش ها عموما تا دمای 45 درجه سانتیگراد تحمل دارند)
  • نوع ولتاژ جریان الکتریکی(تکفاز، سه فاز، DC، …)
  • عمق کارکرد(کفکش ها معمولی تا عمق 6 متر زیر آب تحمل فشار آب را دارند)
  • ویژگی های فیزیکی و شیمیای سیال(سیال فرار، سیال تنش پذیر، ….)
  • دمای محیط کار کرد
  • ارتفاع محیط از سطح دریا

نکات مهم بهره برداری

  1. کفکش در جای خود فیکس باشد و در ته چاه یا استخر قرار نگیرد.
  2. استفاده از زانو های زیاد در لوله کشی بر راندمان کفکش ها تاثیر منفی دارد.
  3. افت ولتاژ کابل نسبت به طول آن باید محاسبه شود و اطمینان حاصل شود که ولتاژ واقعی در هنگام کار کفکش تامین می شود.
  4. کفکش های حوزینگی معمولا دارای شیر خودکار نمی باشند و استفاده از یک شیر یکطرفه مناسب در خروجی کفکش باعث می شود از برگشت آب و معکوس چرخیدن موتور و وارد شدن شن و ماسه به داخل پمپ جلوگیری شود.
  5. کوچک ترین بریدگی بر روی کابل دستگاه باعث اتصالی و آسیب های جدی به موتور می شود از همین رو در هنگام پایین دادن و بالا کشیدن از چاه یا استخر کفکش باید توجه داشت کابل آسیب نبیند.
  6. کفکش های حوزینگی برای خنک نگه داشتن موتور خود از محیط استفاده می کنند به همین جهت این کفکش ها به هنکام کار باید به صورت کامل داخل سیال (آب) قرار داشته باشند.

کفکش های خروجی از بالا (مولتی استیج)

تقریبا تمام مواردی که در مورد کفکش های حوزینگی گفته شد در مورد کفکش های مولتی استیج هم صدق می کند با چند تفاوت که به آنها می پردازیم.

  • پوسته در کفکش های مولتی استیج برخلاف کفکش های حوزینگی یک تیکه می باشد و تمام پمپ را در بر می گیرد.
  • عموما کفکش های مولتی استیج مجهز به شیر خودکار در خروجی خود می باشند.
  • در بسیاری از مدل های کفکش مولتی استیج کار خنک کاری موتور توسط سیال که از کنار موتور عبور می کند انجام می شود و با در نظر گرفتن این ویژگی می توان گفت این کفکش ها بر خلاف کفکش های حوزینگی احتیاج ندارند کامل داخل آب باشند و فقط لازم است قسمت پمپ داخل سیال باشد.
  • نکته مهم در مورد کفکش های مولتی استیج قطر خارجی(NEMA) کم آنها در مقایسه با کفکش های حوزینگی است که باعث می شود در چاه هایی با دهانه تنگ وحفر سوزنی قابل استفاده باشند.

لجن کش

لجن کش ها در واقع همان کفکش های حوزینگی هستند با این تفاوت که از پروانه ها و حوزینگ های متفاوتی جهت عبور دادن انواع سیال با غلظت ها و ویسکوزیت های متفاوت در ساخت آنها استفاده می شود.

موتور لجن کش ها معمولا سه فاز می باشد به غیر از مصارف خانگی و غیر صنعتی.

آبدهی و ارتفاع لجن کش ها نسبت به کفکش ها با قدرت موتور یکسان به طور قابل توجهی کمتر است و این موضوع به علت طراحی متفاوت پروانه و تک پروانه بودن لجن کش ها می باشد.

توضیحات

در ساخت ،پوسته، پروانه، حوزینگ، لجن کش ها با در نظر گرفتن مورد استفاده پمپ( آب گلالود، سیال خورنده، سیال ترکیب شونده، سیال فرار، آب دریا،سیال خوراکی و بهداشتی…) از آلیاژ های بسیار متفاوتی (چدن، انواع استیل، نوریل، تکنوپلیمر، پلاستیک، PP، …) استفاده می شود.

لجن کش
لجن کش

موارد مصرف

موارد مصرف لجن کش ها در ،صنعت، کشاورزی، دامداری ودامپروری، پرورش ماکیان، طیور، و مصارف شهری مانند رفع آب گرفتگی، تخلیه فاظلاب … و همچنین پروژه های عمرانی و ساختمانی بیشمار است.

[psfw slug=”14603″]

شناور

این مدل از پمپ  های استغراقی نام خود را از نوع کار کرد خود گرفته اند. در واقع نام شناور از آنجایی می آید که این پمپ ها نیازی به فیکس شدن داخل سیال ندارند و به هر صورتی می توانند شناور باشند. شناور ها از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل می شوند.

پمپ شناور

پمپ شناور از چند پروانه سری پشت هم داخل یک پوسته استوانه ای یا طبقاتی تشکیل می شود. تعداد زیاد پروانه ها در پمپ شناور باعث می شود شناور ها در مقایسه با کفکش هایی با قدرت یکسان ارتفاع بیشتری را تامین کنند. پمپ شناور به دلیل همین زیاد بودن پروانه های پشت هم شناور توانایی عبور سیال با غلظت یا ویسکوزیته بالا را از پروانه های خود ندارد و فقط جهت آب صاف و سیال های با غلظت پایین مناسب می باشند.

شناور
شناور

نکته

نکته مهم در مورد استفاده از پمپ شناور راه اندازی آن می باشد. که باید به شکلی انجام شود که در هنگام استارت داخل پمپ آب باشد و  حتی لحظه ای خشک کار نکند. به علت آزاد بودن شافت در بالای پمپ و تعداد زیاد پروانه ها خشک کار کردن باعث تنه زدن شافت و گیرپاژ پروانه ها می شود.

موتور شناور

موتور شناور در واقع یک الکتروموتور استوانه ای می باشد که از درجه حفاظت IP68 یا بالاتر بهره می برد. موتور شناور های تکفاز در بسیاری از موارد خازن بیرون بوده و همچنین موتور داخل روغنی می باشد. این موتور ها در انواع تکفاز و سه فاز باقدرت های گوناگون(0.5 اسب تا 350 اسب) باپوسته هایی از آلیاژ استیل،چدن، آلومینیوم… ساخته می شوند.

موارد مصرف

بیشترین مورد مصرف شناور ها برداشت آب از چاه های عمیق و نیمه عمیقی است که به صورت روتوری و سوزنی حفر شده اند و عمق زیاد و دهانه کوچکی دارند. جهت برداشت آب از این چاه ها به پمپ هایی با قطر کم احتیاج است. در گذشته برای برداشت از این نوع چاه های عمیق از پمپ شافت و غلاف استفاده می شد اما امروزه با پدید آمدن شناور ها این پمپ ها در بسیاری از موارد جای خود را به شناور ها داده اند. برداشت و انتقال آب از جوی رود خانه و منبع ذخیره و همچنین تامین آب مصرفی اماکن مختلف از چاه و جوی از دیگر موارد استفاده شناور می باشد.

پمپ های خطی غرق آبی

در واقع این پمپ ها کفکش هایی هستند که دارای وروری می باشند. موارد مصرف این پمپ ها در آبنماهای موزیکال، تصفیه های استخری، … می باشد. این پمپ ها به صورت افقی و عمودی داخل سیال قرار می گیرند.

پمپ های آبنما و آکواریوم

این دسته از پمپ های استغراقی جهت به گردش دراوردن آب اکواریوم و یا آبنما های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. شافت این پمپ ها معمولا سرامیکی است و قابل استفاده برای آب شور می باشد. همچنین آلیاژ پروانه و پوسته پمپ پلاستیک می باشد و شافت به شکل آهن ربایی داخل روتور قرار دارد و همین مسئله باعث می شود پروانه به راحتی از جای خود بیرون آید و قابل شستوشو باشد.

پمپ آبنما
پمپ آبنما

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X